wtorek, 9 lipca 2013

Zabrze Rokitnica - Osiedle Ballestrema

 Dzisiaj będąc na kilkugodzinnej wycieczce zahaczyłem o Rokitnicę, (północna dzielnica Zabrza) by obejrzeć bliżej osiedle Ballestrema, o którym sporo czytałem i słyszałem. Powiem, że jestem zauroczony pomysłowością architektów i wykonaniem. 

Od momentu kiedy pracownicy kopalni, bo to głownie oni mieszkali w tych budynkach -  stali się ich właścicielami, obiekty te niesamowicie ożyły. Wcześniej jakoś bardzo nikt ich stanem aż tak się nie przejmował. Teraz jest zupełnie inaczej.

Osiedle Ballestrema znajduje się w Rokitnicy (ul. Komuny Paryskiej, Pobożnego, Szafarczyka). Zostało wybudowane w 1906 r. z polecenia hrabiego Franciszka von Ballestrema dla pracowników kopalni Castellengo.





 Osiedle nawiązuje do wzorów angielskich - liczy 63 domy, z których każdy ma inną architekturę, wartą obejrzenia.





 Na terenie osiedla zachowały się bardzo rzadkie i nietypowe w swej konstrukcji cztery budynki mieszkalne z lat trzydziestych XX w. o konstrukcji stalowej.


















 Niektóre z tych domów noszą nazwę stalowych domów, które są objęte ochroną konserwatorską


A dlaczego się tak nazywają?



Stalowe ściany domów w Rokitnicy, albo raczej ich konstrukcja  - wcześniej odlane były w Hucie Donnensmarków,  które ponoć łączono na ówczesny spaw metalowy, z kolei od wewnątrz murowano ceglane ściany dla ocieplenia budynku.
 
 Budynki składają się z dwóch kondygnacji, posiadają podpiwniczenie, kanalizację i strych, który również można by zagospodarować.
 

Polecam do obejrzenia, naprawdę warto.

15 komentarzy:

  1. Mogłabym mieć taki dom. Choć trochę tam ciasno_chyba, że to tylko takie wrażenie na zdjęciach jest ?:)

    OdpowiedzUsuń
  2. No piękna sprawa - takie miejsca cieszą oczy, nawet po przemalunkach i zmianie okien (ech, rodacy, co się muszą wyróżnić za wszelką cenę).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najczęściej w takim domu mieszka dwie lub nawet więcej rodzin i każdy ma prawo zaakcentować swoje zdanie! ;)

      Usuń
    2. Większość domów ma 4 właścicieli (każda ćwiartka jest osobną posesją).

      Usuń
  3. Podobają mi się takie domki, a gdy rosną przy nich kwiaty to jest bajecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście są ciekawe. Jest ich kilkadziesiąt.

      Usuń
  4. Uwielbiam taką architekturę która można rzec jest na mirę człowieka dając mu poczucie że jest indywiduum a nie ludzką mrówką. Ja sama mieszkam w bloku ale pod moimi oknami rosną tradycyjne polskie malwy, które posiałam prawie 30 lat temu, teraz co roku same się wysiewają a sąsiedzi z innych bloków poszli w moje ślady. Wiele osób kultywuje też małe ogródki co sprawia że wygląda ono zupełnie nietypowo. Górą indywidualizm!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest prawda. Człowiek zawsze będzie cenił to co jest jego lub choć przynajmniej czasowo do nie należy. Przez cały okres mojej młodości wpajano,że kapitalizm to wyzysk człowieka przez człowieka. Tu jest miedzy innymi pokazane,że kapitalista dbał o ludzi i ich potrzeby.

      Pozdrawiam i dziękuję za komentarz. ;)

      Usuń
    2. Właśnie tak jak mówisz jest wiele podobnych przykładów osiedli robotniczych które nawet dzisiaj zupełnie nieźle się prezentują które powstały dzięki oświeconym kapitalistom nie pamiętam czy już Ci podawałam ten link http://www.villaggiocrespi.it/ osobiście bardzo żałuję że tam nie pojechałam bo rzecz jest warta zobaczenia. Wzajemnie serdecznie pozdrawiam!

      Usuń
    3. Dziękuje Ci bardzo! Pierwszy raz widzę taki przykład zabudowy. U nas zakłady pracy tez budowały, ale bloki PGR- owskie, lub całe blokowiska, które przyprawiają o depresje ;P

      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  5. Ciekawy post... Nigdy o takich stalowych domach nie słyszałem.
    Pzdr.

    OdpowiedzUsuń
  6. W centrum Zabrza jest chyba jeszcze kilka takich domów. :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mieszkam na tym osiedlu od ponad 20-stu lat. Fajnie jest zobaczyć coś co widzę codziennie okiem kogoś innego :)

    OdpowiedzUsuń
  8. pamietam ul Szafarczyka, tam mieszkala czesc mojej rodziny. Bylem na otwarciu ogrodka dzeciecego mikro MIKRO.

    OdpowiedzUsuń
  9. Osiedle piękne ale w budynkach metalowych nie chciałabym
    Mieszkać.Metal nagrzewa się jak są upały i jest zimny w zimie .przewodnik powiedział że niezbyt to komfortowe

    OdpowiedzUsuń

Bardzo miło mi, że gościłeś na moim blogu.!
Za pozostawiony komentarz z góry dziękuję i postaram się jak najszybciej odpowiedzieć. Komentarze anonimowe będą moderowane tylko pod warunkiem, że będą opatrzone imieniem lub pseudonimem (nickiem).
Serdecznie pozdrawiam !!!